RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

RoyalMagazin.hu

2020. október 28. szerda

Simon ünnepli névnapját.
Holnap Nárcisz napja lesz.
Főoldal Közélet Interjú RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért
RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért PDF Nyomtat Email
2007 október 06., szombat 11:56
RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért Név: Stefán Csaba
Kor: 45 év
Eredeti foglalkozás: okleveles közgazdász
Hobby: sport, horgászás, kertészkedés,
Kedvenc zene: Minden ami jó, az operától a könnyű műfajig
Kedvenc könyv: Ha jut idő útleírások



 Ahogy egyre inkább pörgőssé válik az életünk, ahogy egyre több az autó az utakon, ahogy egyre kevesebb a városban a szabad terület, ahogy kényelmesedünk, és még legszívesebben oda is autóval mennénk, ahová egykor a királyok is gyalog jártak, egyre többet foglalkozunk országszerte a parkolási helyzettel. Szinte nincs olyan internetes fórum, vagy újság, ahol szinte hetente föl ne merülne a téma. Többnyire azokon a szolgáltatókon csattan az ostor, akik egy-egy városban üzemeltetik a parkolási rendszert. Sokat szidjuk Őket, sokat várunk tőlük, /többnyire toleranciát, megértést, ha elmulasztottunk jegyet váltani!/ mintha Ők lennének a felelősek a mára kialakult kaotikus helyzetért. Stefán Csabával a Régió Park Miskolc Kft. igazgatójával, a miskolci helyzetet elemeztük.

- Ott tévednek a gépkocsi tulajdonosok, hogy azt gondolják a Régió Park Miskolc Kft-t azért alapította a város, hogy szolgáltasson. A fizető parkolási rendszer alapvető célja a forgalomszabályozás. A világon mindenütt, így hazánkban is a parkolási díj elsősorban a forgalomszabályozást szolgálja. A világ fejlettebb részein már évtizedek óta ennek megfelelően működik a városok parkolási rendszere, amit a gépjárművek folyamatosan növekvő számából adódóan egyre szigorítanak díjemelésekkel és egyéb eszközökkel. A cél mindenütt az, hogy a rendszer - folyamatosan növekvő gépjárműpark mellett is - megfelelően lássa el feladatát, azaz a túlzsúfolt és erősen szennyezett belvárosi környezetet tehermentesítse. Persze vannak szolgáltatásai is cégünknek, de ezeket a cél érdekében hoztuk létre.

 

- A bérletre, a chip kártyára és a mobilon történő parkolójegy vásárlásra gondol?

- Így van. Vagy például a 2004-ben kihelyezett parkoló órákra, amelyek megkönnyítik az autósok, motorosok életét. A mobiltelefonos jegyvásárlás egy új és kényelmes lehetőség. A parkolni szándékozónak nem kell aggódnia amiatt, hogy nincs aprópénze, vagy, hogy túl rövid, vagy túl hosszú időre vett jegyet, hiszen a rendszer tagjaként mindenki éppen annyi ideig fizet a parkolásért, amennyi ideig azt ténylegesen igénybe vette. Itt a számlálás másodperc alapon történik.

- Hogyan azonosítják a mobilon jegyet váltók a zónákat, mert ugye ezek között van némi különbség?

- A mobiltelefonos parkolási zónákhoz tartozó telefonszámok jegyzékét az ügyfélszolgálaton található tájékoztatóban és a Miskolcon található parkoló zónákban kiegészítő táblákon tekinthetik meg az autósok. Egyébként ez a PARKTEL rendszer nagyon közkedvelt, Budapesten kívül még 14 városban működik. A chip kártyás rendszert is hasonlóképpen megkönnyíti meg a parkolók sorsát, ezekből már ötezret értékesítettünk. Bérletet pedig ebben az évben már kilencezret adtunk el. Ezek nagy száma egyébként korlátozó hatású, hiszen így egy-egy autós hosszabb ideig használja a parkolót, mintha csupán jegyet váltana. Felméréseink szerint a naponta jegyet váltó 15-20 ezer autós átlagosan 40 percig áll a parkolóban.

- Ha már a számoknál tartunk… Sokszor felteszi a kérdést a lakosság, hogy hová lesz az a rengeteg pénz, ami a céghez a parkolásból befolyik évente?

- Azt mindjárt le kell szögeznem, hogy a Régió Park Miskolc Kft. nem magáncég, a városé, így a társaság felett a tulajdonosi jogokat a Miskolc Megyei Jogú Város önkormányzata által alapított Miskolc Holding Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt. gyakorolja. Az adataink egyébként nyilvánosak. Az elmúlt évben 400 millió forint volt az árbevételünk, az idén 460 milliót terveztünk. Ennek egyharmada a várost illeti, egyharmada az üzemeltetést fedezi, amelybe beletartozik a parkolók karbantartása, takarítása, a parkolóórák javítása, telepítése is, egyharmada pedig a nyereség, amelyből a parkolóházak építését finanszírozzuk.

- Így készült el a belvárosban a Művészetek Háza mögötti mélygarázs is, amire bizony nagy szükség van, hiszen egy rendezvény ideje alatt szinte lehetetlen volt parkolni ezen a környéken.

- Valóban hiányt pótol a 167 férőhelyes parkolóház, amelyben igény szerint motor és kerékpár tárolására is lesz lehetőség. Minden tekintetben korszerű ez az épület, hiszen lift és mozgáskorlátozott mellékhelyiség is van benne, és természetesen teljesen akadálymentes. A parkolási díj pedig másodpercalapú számlázású, és igazodik a felszíni árakhoz, így 160 forint egy órára, azaz 2,70 percenként.

- Ezzel persze az építkezésnek nincs vége…

- Így igaz, bár az Európai Unió nem támogatja a parkolóházak építését, de Miskolcon a belvárosban még 4-5 helyszínt vizsgálunk, s a tervek szerint meg is kell építenünk. Erre magánbefektető nem nagyon vállalkozik, hiszen a vidéki városokban átlag 15-20 év a megtérülési ideje a beruházásnak. Így ez a feladat ránk marad. Úgy volt, hogy decemberben átadjuk a Bazár tömbben a következő 334 férőhelyes mélygarázst, de tavaszra csúszik az építés befejezése, mert a régészek egy 2-3. századi germán település nyomaira bukkantak azon a helyen. Mindezek mellett a stratégiai célunk, hogy az úgynevezett P + S rendszer, azaz Parkolj! a legközelebbi parkolóban, és Sétálj! a belvárosban. bevezetésével egy környezetbarát parkolási rendszer alakítsunk ki Miskolcon, s erre a folyamatosan épülő, szépülő belvárosunk alkalmas is lesz.

- Ennek az ötletnek nem túlzottan nagy sikere van, legalábbis, a honlapjukon lévő statisztika bizonysága szerint, hiszen 167 szavazóból 53 százalék válaszolt nemmel arra a kérdésükre, hogy „Ön hajlandó lenne-e gépkocsija nélkül közlekedni a belvárosban, úgy hogy a parkolóházakban kedvezményes P+S menetjegyet vált pl. villamosra?”

- Pedig az már látszik, hogy másképpen nem tudjuk majd kezelni ezt a sokszorosára növekedett gépkocsiállományt. Emlékezzünk rá, hogy amikor a lakótelepek épültek milyen kevés autó volt, s akkor egy bérház mellé mindössze három - négy parkolóhelyet, s garázs építettek. Egyébiránt az Építésügyi Szabályzat előírja, hogy egy –egy iroda, üzlet, ház mellé mennyi parkolót kell biztosítani. Ma már szinte minden lakásban van autó, így a felmérések szerint 3-4-szer annyi férőhelyre lenne szükség, vagy ha nincs rá mód, akkor egyre több helyet kell fizetővé tenni, vagy díjat emelni, hogy korlátozzuk az egyhelyben parkolás idejét. Ezért lenne jó, ha a lakosság azonosulna a P+S rendszerrel, arról már nem is szólva, hogy így a”bolyongás” mellett légszennyezés is csökkenne.

- Nos, elérkeztünk az egyik sokat vitatott kérdéshez, a díjfizetéshez. Mi a tapasztalata, mi miskolciak renitens állampolgárok vagyunk?

- Nem mondhatnám. A napi 20-25 ezer autósból, mindössze 200-250- en vannak, akiknek pótdíjat kell fizetniük, s 70 százalékuk vita nélkül befizeti az összeget, tehát jogosnak tartja. Olyan 60-70 autósnak van kifogása naponta. Sajnos egy részük olyan aki, lejárt, vagy jogosulatlan rokkant kártyával parkol, vagy nem kijelölt rokkant helyen áll egész nap, pedig a kresz szerint itt csak egy órát parkolhatna. Ezért úgy döntöttünk, hogy 5000 órát ajándékozunk a Megyei Mozgáskorlátozottak Egyesületének, akik ingyenesen szétoszthatják ezeket tagjaik között, így megelőzzük ezt a vita forrást is.

RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért

RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért RégióPark, a miskolci közlekedési kultúráért

blog comments powered by Disqus
 

Kapcsolódó cikkek:

Startlap

Add a Startlaphoz

Hiteles cégkivonat

cegkiv

Programkereső

Jogsebész

observer

OBSERVER - A médiafigyelő

Facebook


imedia.logo


Települések

Borsod-Abaúj-Zemplén megye települései

Vendégvárás

Vendégvárás

Utazás

Utazás

Szolgáltatások

Szolgáltatások